Όπως συμβαίνει σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις
ατυχημάτων έτσι και η φωτιά στο αυτοκίνητο και μάλιστα χωρίς να έχει προηγηθεί σύγκρουση δεν
ξεκινά στα καλά καθούμενα. Πρέπει να υπάρχει αιτία ή ακριβέστερα συνδυασμός αιτιών που θα την προκαλέσουν.
Αιτίες που μπορεί να φαίνονται απίθανες αλλά
που έχουν καταγραφεί -π.χ. παλαιότερα που ο κλιματισμός ήταν είδος
υπερπολυτελείας είχαν σημειωθεί πυρκαγιές σε οχήματα γιατί ο οδηγός πέταξε την
αναμμένη γόπα από το παράθυρό του και λόγω του αέρα κατέληξε στο πίσω κάθισμα
πάνω σε ρούχα.
Στη συντριπτική τους πλειονότητα οι φωτιές στο
αυτοκίνητο ξεκινούν στο χώρο του κινητήρα, στο μηχανοστάσιο και συνήθως δεν ξεσπούν απότομα.
Προειδοποιούν, ίσως όχι πολύ πριν φουντώσουν αλλά προειδοποιούν, με καπνό
και μυρωδιά. Ξέρετε, αυτήν τη μυρωδιά του καμμένου, που συνοδεύει π.χ.
ένα βραχυκύκλωμα.
Τα βραχυκυκλώματα λοιπόν είναι από τις πιο
συνηθισμένες αιτίες πυρκαγιών, μιας και
δημιουργούνται αρχικά σπινθήρες που μπορούν, εφόσον υπάρχουν και άλλοι λόγοι,
να προκαλέσουν μια εστία.
Εκτός από τα βραχυκυκλώματα στις ηλεκτρικές
καλωδιώσεις υπάρχουν και αυτά στις ηλεκτρονικές μονάδες που βρίσκονται πλέον
και μάλιστα σε μεγάλο αριθμό σε όλα τα σύγχρονα μοντέλα. Η πιθανότητα πάντως να
προκληθεί εδώ βραχυκύκλωμα χωρίς σύγκρουση, είναι εξίσου μικρή, ίσως και
μικρότερη, όπως σε μια οικιακή ηλεκτρονική συσκευή.
Σε κάθε περίπτωση πάντως πρέπει να υπάρχει πλημμελής
συντήρηση του αυτοκινήτου, είτε φθορά λόγω παλαιότητας, είτε κάποιος
εξωτερικός παράγοντας, όχι πάντα δολιοφθορά αλλά π.χ. δάγκωμα στο
καλώδιο από τρωκτικό, που να απογυμνώσει ένα καλώδιο και να ακολουθήσουν όλα τα
υπόλοιπα.
Ένας ακόμα λόγος που μπορεί να προκαλέσει πυρκαγιά
είναι η υπερθέρμανση των φρένων, π.χ. μετά από μια μεγάλης διάρκειας
κατάβαση σε βουνό. Εδώ υπάρχει περίπτωση να πάρει φωτιά το λάστιχο, συνήθως
αυτό συμβαίνει σε φορτηγά, πολύ σπάνια τα τακάκια, ενώ πιο συχνά να υπάρχει
κάποια διαρροή, έστω και μικρή, των υγρών των φρένων, που λόγω της υψηλής
θερμοκρασίας μπορεί να οδηγήσει στην ανάφλεξή τους.
Γενικά για να πιάσει φωτιά ένα αυτοκίνητο απαιτείται
κάποια διαρροή ενός εύφλεκτου υγρού από τα πολλά που χρειάζονται για τη
λειτουργία του -καύσιμο, λιπαντικό, βαλβολίνες, υγρά φρένων- που σε
συνδυασμό με τις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν σε συγκεκριμένα σημεία του
μηχανοστασίου -κινητήρας, πολλαπλή εξαγωγής, φρένα- οδηγεί στην ανάψλεξη. Στη
συνέχεια η φωτιά μπορεί να συντηρηθεί και να επεκταθεί λόγω της παρουσίας και
υλικών όπως είναι τα ηχομονωτικά.
Για να σημειωθούν διαρροές πρέπει και πάλι η συντήρηση
να είναι είτε πλημελλής είτε ανύπαρκτη και να υπάρχουν ζημιές που δεν έχουν
επιδιορθωθεί.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε πως τα
αυτοκίνητα που κινούνται είτε με υγραέριο είτε με φυσικό αέριο δεν παρουσιάζουν
αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς, καθώς διαθέτουν πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας.
Η προϋπόθεση βέβαια είναι η εγκατάσταση -του υγραερίου γιατί για το φυσικό
αέριο δεν γίνεται εκ των υστέρων- να έχει γίνει σωστά, ενώ ο κίνδυνος
αυξάνεται ανεξαρτήτως καυσίμου, αν έχουν γίνει μετατροπές στο χώρο του
μηχανοστασίου, ειδικά από μη ειδικευμένους μηχανικούς.
Στα φορτηγά με διπλά πίσω λάστιχα υπάρχει μια επιπλέον
αιτία πυρκαγιάς που είναι η τριβή των ελαστικών που έρχονται σε επαφή μεταξύ
τους λόγω υπερφόρτωσης, ενώ έχουν καταγραφεί και περιπτώσεις που η φωτιά
ξεκίνησε από τον εξαιρετικά ζεστό καταλύτη, που μπορεί να ήρθε σε επαφή με
ξερά χόρτα ή κάτι εύφλεκτο στο σημείο στάθμευσης ή με κάποιο μέρος των
προστευτικών πλαστικών του δαπέδου.
Τέλος μπορεί οι εκρήξεις αυτοκινήτων που πιάνουν
φωτιά να είναι ο κανόνας στη μικρή ή στη μεγάλη οθόνη αλλά στην πραγματικότητα
η πιθανότητα να συμβούν είναι ιδιαίτερα μικρή. Μικρή αλλά πιθανή, οπότε σε
περίπτωση που εκδηλωθεί πυρκαγιά πρέπει πάντα να παίρνει κανείς τα σωστά μέτρα
για να μην κινδυνεύσει
Τι κάνουμε αν το όχημά μας πιάσει φωτιά. Οι σωστές
ενέργειες που σώζουν τη ζωή μας
Οι πυρκαγιές των αυτοκινήτων γενικά χαρακτηρίζονται ως
επικίνδυνες πυρκαγιές. Για το λόγο αυτό, η πρώτη επέμβαση πρέπει να είναι
γρήγορη και αποτελεσματική, τα δε μέσα κατάσβεσης, ειδικά αυτά που θα
χρησιμοποιηθούν κατά την έναρξη της πυρκαγιάς, πολύ αποτελεσματικά για να
επιτευχθεί άμεσα η κατάσβεσή της.
Σε περίπτωση όμως που η επέμβαση δεν γίνει αμέσως,
η πυρκαγιά λαμβάνει μεγάλες διαστάσεις και δημιουργεί κινδύνους και
για τους επιβαίνοντες για κάθε άλλον που λόγω ειδικότητας ή
αλληλεγγύης θα τρέξει να βοηθήσει αλλά και για ότι γειτνιάζει με το
καιόμενο όχημα. Η αιτία είναι ότι υπάρχουν σε αρκετή ποσότητα καύσιμη ύλη
(βενζίνη – πετρέλαιο), λάδια και διάφορα άλλα εύφλεκτα υγρά. Επιπλέον δε,
πυρκαγιά που λαμβάνει χώρα σε αυτοκίνητο όταν αυτό κινείται, πιθανόν να μην
γίνεται αμέσως αντιληπτή από τους επιβάτες, ενώ επιπρόσθετα λόγω του
ρεύματος αέρος που δημιουργείται κατά την κίνηση του οχήματος, η
πυρκαγιά λαμβάνει μεγάλη έκταση. Επίσης στη γρήγορη μετάδοση της
πυρκαγιάς, ανεξάρτητα από την αιτία που την προκάλεσε, συντελεί και το χρώμα
του αυτοκινήτου που καίγεται ταχύτατα και ζωηρότητα.
Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ,ότι η πυρκαγιά στο αυτοκίνητο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σαν πυρκαγιά εύφλεκτων υλών.
Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε ,ότι η πυρκαγιά στο αυτοκίνητο θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σαν πυρκαγιά εύφλεκτων υλών.
Μέτρα για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε αυτοκίνητα :
1.- Οι πυροσβεστήρες πρέπει να βρίσκονται σε
κατάλληλη θέση και όχι στο χώρο των αποσκευών (PORT – BAGAGE) του κάθε
αυτοκινήτου αν είναι Ι.Χ.Ε., αλλά εντός του θαλάμου επιβατών, ώστε σε περίπτωση
που χρειαστούν η επέμβαση να είναι άμεση.
2.- Όταν ξεσπάσει πυρκαγιά σε αυτοκίνητο ο οδηγός , πρέπει να το σταματήσει αμέσως στην άκρη του δρόμου. Ο βαθμός ψυχραιμίας που θα επιδείξει εκείνη την στιγμή ο οδηγός και η γνώση, από αυτόν και μόνο, των σημείων απελευθέρωσης του καλύμματος της μηχανής (καπό) και του χώρου αποσκευών (PORT – BAGGAGE), αν είναι Ι.Χ.Ε. θα δώσουν τη δυνατότητα επέμβασης σε οποιοδήποτε σημείο του αυτοκινήτου του χωρίς ζημιά.
H σωστή θέση
του πυροσβεστήρα
Η λάθος θέση του πυροσβεστήρα
3.- Κατά το άνοιγμα του Καλύμματος της
μηχανής (καπό), ο οδηγός ή οποιοσδήποτε επέμβει, πρέπει να λαμβάνει προφυλακτικά μέτρα, γιατί με το άνοιγμα του καπό
υπάρχει κίνδυνος με την είσοδο ατμοσφαιρικού αέρα στο χώρο να δημιουργηθεί
μεγάλη φλόγα, για το λόγο αυτό πρέπει να ανοίγεται τόσο όσο εξυπηρετεί για να
πραγματοποιηθεί η κατάσβεση.
Κατά την προσβολή το κατασβεστικό υλικό του Πυροσβεστήρα εκτοξεύεται στη βάση της φλόγας .
Κατά την προσβολή το κατασβεστικό υλικό του Πυροσβεστήρα εκτοξεύεται στη βάση της φλόγας .
4.- Αμέσως μετά την πρώτη προσβολή της
πυρκαγιάς ή αν είναι δυνατό ταυτόχρονα, να αποσυνδέεται σε κάθε περίπτωση ο
συσσωρευτής. Μια γρήγορη μέθοδος αποσύνδεσης του συσσωρευτή με λιγότερους
κινδύνους είναι το κόψιμο των καλωδίων με ένα κόφτη.
Σε περίπτωση όμως όπου υπάρχουν έντονες αναθυμιάσεις υγρών καυσίμων, δεν πρέπει να επιχειρείται η αποσύνδεση του συσσωρευτού, για την αποφυγή δημιουργίας σπινθήρα που μπορεί να προκαλέσει απότομα μεγάλη πυρκαγιά.
Σε περίπτωση όμως όπου υπάρχουν έντονες αναθυμιάσεις υγρών καυσίμων, δεν πρέπει να επιχειρείται η αποσύνδεση του συσσωρευτού, για την αποφυγή δημιουργίας σπινθήρα που μπορεί να προκαλέσει απότομα μεγάλη πυρκαγιά.
5.- Αν η πυρκαγιά έχει εκδηλωθεί μέσα στο χώρο οδηγού –
επιβατών και έχει λάβει διαστάσεις δεν πρέπει για κανένα λόγο να
ανοίγονται οι πόρτες και τα παράθυρα, αφού φυσικά εκκενωθεί από τους επιβαίνοντες,
αλλά :
α) Αν ο οδηγός του αυτοκινήτου είναι
παρόν, να ανοίγεται με προσοχή μια (1) μόνο πόρτα τόσο, όσο χρειάζεται για να
εισέλθει μόνο το ακροφύσιο του πυροσβεστήρα.
β) Αν ο οδηγός του αυτοκινήτου είναι απών
πρέπει να δημιουργείται, με οποιοδήποτε μέσο, μια τρύπα σ’ ένα τζάμι μίας
πόρτας, με διάμετρο την διάμετρο του ακροφυσίου του πυροσβεστήρα.
Ως πλέον κατάλληλη θέση κρίνεται εκείνη κοντά στην ασφάλεια της αντίστασης πόρτας ή στο μικρό παράθυρο των μπροστινών θυρών που έχουν μερικά αυτοκίνητα.
Ως πλέον κατάλληλη θέση κρίνεται εκείνη κοντά στην ασφάλεια της αντίστασης πόρτας ή στο μικρό παράθυρο των μπροστινών θυρών που έχουν μερικά αυτοκίνητα.
Στην περίπτωση αυτή επιτυγχάνεται κατάσβεση
με αποστέρηση της πυρκαγιάς από τον αέρα που είναι απαραίτητος για την
καύση. Αν όμως ο αέρας εισέρχεται στην καμπίνα του οχήματος από κάπου και δεν
είναι δυνατή η απομόνωση του, τότε είναι προτιμότερο να ανοίξουμε την πόρτα του
οχήματος και να χτυπήσουμε την πυρκαγιά κατά μέτωπο με πυρ/ρα ή άλλο
κατάλληλο κατασβεστικό υλικό ανάλογα την περίπτωση.
6.- Σε περίπτωση κατά την οποία η δεξαμενή καυσίμου (ρεζερβουάρ) διατρέχει κίνδυνο να προσβληθεί από τη φωτιά, πρέπει να προσέχουμε για τυχούσα επανάφλεξη που θα δημιουργήσει μεγάλες φλόγες ή για πιθανή έκρηξη.
Τα προφυλακτικά μέτρα που πρέπει να παίρνονται για την ασφάλεια μας σε τέτοια περίπτωση, είναι να ψύχεται η δεξαμενή με νερό ή αφρό από μια ασφαλή θέση.
7.- Όταν η πυρκαγιά έχει προσβάλλει άλλους χώρους του
αυτοκινήτου, εκτός του κινητήρα, για την καταπολέμηση της οποίας απαιτείται
νερό, αυτό να χρησιμοποιείται με προσοχή για να μην προκληθούν από την
αλόγιστη χρήση του επιπλέον ζημιές στο όχημα.
8.- Σε περίπτωση όπου καίγονται τα
ελαστικά του οχήματος, κατά το αρχικό στάδιο, πρέπει πάντοτε ο ενεργών
την κατάσβεση να στέκεται σε πλάγια θέση και όχι ακριβώς απέναντι από τα
ελαστικά, γιατί υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού από την έντονη εκτόνωση του υπό
πίεση ευρισκόμενου αέρα. Η κατάσβεση επιτυγχάνεται καλύτερα με βολή ομίχλης
ύδατος. Η χρήση πυροσβεστήρα ξηράς κόνεως σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι
αποτελεσματική.
Η χρήση του πυροσβεστήρα απαιτεί γνώση, εκπαίδευση και εξάσκηση. Δείτε μερικά άσχημα παραδείγματα ατυχούς χρήσης
πηγές :cnn.gr