ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACΕBOOK (Ηλεκτρολογικές Ενημερώσεις) ΚΑΙ ΚΑΝΤΕ LIKE

Παρασκευή, 13 Ιανουαρίου 2017

ΑΠΛΟΣ ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ ΤΡΙΦΑΣΙΚΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΜΕ ΣΗΜΑΝΣΗ ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ

Ο απλός αυτόματος ενός τριφασικού κινητήρα είναι γνωστός και το κύκλωμα ισχύος και αυτοματισμού φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα



Στο κύκλωμα αυτό θα προσθέσουμε σε περίπτωση πτώσεως του θερμικού, εκτός από την οπτική σήμανση της ενδεικτικής λυχνίας h3, και μια ηχητική σήμανση μιας σειρήνας.
Όταν λοιπόν πέσει το θερμικό του κινητήρα λόγω κάποιας υπερφόρτωσης θα ανάψει η λάμπα h3 και θα χτυπάει η σειρήνα. 
Επειδή η λάμπα και η σειρήνα θα βρίσκονται σε ένα control room μακριά από τον κινητήρα θέλω να απενεργοποιώ τη σειρήνα μέχρι να πάω στο σημείο που βρίσκεται ο κινητήρας και να αποκαταστήσω τη βλάβη.
Αυτό θα το κάνω με το πάτημα ενός άλλου μπουτόν S2 κανονικά ανοικτής επαφής (ΝΟ)

Ας δούμε λοιπόν το κύκλωμα:



 To ρελέ Κ1Μ είναι το ρελέ ισχύος που τροφοφοτεί τον κινητήρα, ενώ το ρελέ Κ1Α είναι βοηθητικό ρελέ.
Να θυμήσω ότι σε τέτοια σχέδια κλασσικού αυτοματισμού με ΚΜ συμβολίζουμε τα ρελέ ισχύος και ΚΑ τα βοηθητικά ρελέ

Σε περίπτωση λοιπόν που δουλεύει ο κινητήρας και πέσει το θερμικό οι δύο επαφές του θερμικού 95-96 και 97-98 θα αλλάξουν κατάσταση.
Η επαφή 95-96 από κλειστή θα ανοίξει σταματώντας τον κινητήρα και η 97-98 από ανοικτή θα κλείσει και έτσι θα ανάψει η ενδεικτική λυχνία h3, όπως επίσης και θα χτυπήσει η σειρήνα, όπως φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα. 

 Εγώ έχοντας ειδοποιηθεί με οπτικό και ακουστικό τρόπο για το πρόβλημα πατάω το μπουτόν S2 με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθεί το βοηθητικό ρελέ Κ1Α όπως φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα



Η ενεργοποίηση του βοηθητικού ρελέ Κ1Α έχει ως αποτέλεσμα οι επαφές του (1ΝΟ+1ΝC) να αλλάξουν κατάσταση όπως φαίνεται στο παρακάτω κύκλωμα


Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η ενδεικτική λυχνία h3 να συνεχίζει να ανάβει αλλά η σειρήνα πλέον έχει σταματήσει.
Πηγαίνοντας εγώ και αποκαθιστώντας το πρόβλημα με την επαναφορά του θερμικού (οι επαφές του θα γυρίσουν στην αρχική τους κατάσταση) το κύκλωμα θα επιστρέψει στην κατάσταση ηρεμίας του όπως φαίνεται παρακάτω 


Τώρα εγώ πατώντας το μπουτόν S1 και αφού έχω εντοπίσει το λόγο που έπεσε το θερμικό μπορώ να εκκινήσω τον κινητήρα