ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACΕBOOK (Ηλεκτρολογικές Ενημερώσεις) ΚΑΙ ΚΑΝΤΕ LIKE

Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2016

Οι Πυραμίδες της Σπατάλης


Ένα βίντεο, διάρκειας 43 λεπτών, εξηγεί πως κατασκευάστριες εταιρείες (λαμπτήρων στην προκειμένη περίπτωση), έχουν συμφωνήσει και σχεδιάσει να έχουν τα προϊόντα τους μικρό προκαθορισμένο διάστημα  ζωής ή προγραμματισμένη βραχιότητα προϊότων.

Γιατί;

Αυτονόητο. Για να έχουν περισσότερα κέρδη.

Ως το 1924, η διάρκεια ζωής ενός κοινού λαμπτήρα ήταν 2500 ώρες. Οι εταιρείες αποφάσισαν να ιδρύσουν ένα καρτέλ (τον ΦΟΙΒΟ),  που θα υποχρέωνε τις εταιρείες οι παραγόμενοι πλέον λαμπτήρες να έχουν μικρότερη διάρκεια ζωής και σε βάθος χρόνου να "κατέβουν" στις 1000 ώρες.  Προβλεπόταν και πρόστιμο για όποια εταιρεία δεν συμμορφώνονταν με τα συμφωνηθέντα.

Οι εταιρείες που δημιούργησαν το καρτέλ ήταν:

Η Αμερικανική 
GENERAL ELECTRIC. 
Η Ολλανδική 
PHILLIPS.
Η Γερμανική 
OSRAM.
Η Γαλλική 
COMPAGNIE DE LAMPES.
Η Βρεττανική 
ΑSSOCIATED ELECTRICAL INDUSTRIES.
Η Ουγγρική 
TUNGSRAM.

Το ντοκυμανταίρ διηγείται την άγνωστη ιστορία της «συνωμοσίας του λαμπτήρα» από την αφετηρία της το 1920 μέχρι και σήμερα, προβάλλοντας το συνεχώς αναπτυσσόμενο πνεύμα αντίστασης των καταναλωτών, αλλά και την αντιστοιχία ανάμεσα στα απεριόριστα υλικά αγαθά και τον – ορισμένου χρόνου ζωής – πλανήτη μας. Τι εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν;

Το φαινόμενο της «συνωμοσίας του λαμπτήρα», της σκόπιμης δηλαδή αχρήστευσης ενός προϊόντος με σκοπό την αύξηση της ζήτησής του από τους καταναλωτές, έχει κάνει την σύγχρονη οικονομία να κάθεται πάνω σε μια ωρολογιακή βόμβα. Από τις λάμπες και τα εσώρουχα από νάιλον μέχρι τους εκτυπωτές και τα iPod, οι κατασκευαστές φτιάχνουν τα προϊόντα τους έτσι ώστε κάποια στιγμή να χαλάνε, ενθαρρύνοντας παράλληλα τους καταναλωτές να τα αντικαθμιστούν αντί να τα επισκευάζουν...


Το βίντεο έχει ελληνικούς  υπότιτλους και αξίζει να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για να το παρακολουθήσουμε.