Σε πολλές εφαρμογές χρειάζεται ένας τριφασικός κινητήρας
βραχυκυκλωμένου δρομέα να λειτουργεί άλλοτε δεξιόστροφα και άλλοτε
αριστερόστροφα (ανελκυστήρες, γερανοί, γερανογέφυρες, γκαραζόπορτες, κ.λ.π).
Η αλλαγή της φοράς περιστροφής γίνεται με αντιμετάθεση των
δύο από τις τρεις φάσεις τροφοδοσίας του κινητήρα.
ΧΕΙΡΟΚΙΝΗΤΟΣ ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗΣ
ΑΥΤΟΜΑΤΟΣ
ΔΙΑΚΟΠΤΗΣ ΑΝΑΣΤΡΟΦΗΣ
Κύκλωμα ισχύος
Οι βοηθητικές κλειστές επαφές Κ1Μ
και Κ2Μ λέγονται επαφές ηλεκτρικής μανδάλωσης και έχουν σκοπό να μην
επιτρέπουν σε κάθε ηλεκτρονόμο να οπλίζει τη στιγμή που ο άλλος ηλεκτρονόμος
είναι ήδη οπλισμένος.
Αυτό γίνεται και με τη βοήθεια της μηχανικής μανδάλωσης, ενός
εξαρτήματος που κουμπώνει ανάμεσα στα δύο ρελέ του κυκλώματος.
Η μηχανική μανδάλωση εφαρμόζεται σαν πρόσθετη ασφάλεια της ηλεκτρικής μανδάλωσης και μπορεί να παραληφθεί. Η ηλεκτρική μανδάλωση όμως είναι απαραίτητη. Ο λόγος είναι ότι η μηχανική μανδάλωση μπορεί ανά πάσα στιγμή να κολλήσει.
Εάν συνέβαινε αυτό, δηλαδή να οπλίσει ένας ηλεκτρονόμος ενώ ο άλλος είναι οπλισμένος τότε θα είχαμε βραχυκύκλωμα μεταξύ δυο φάσεων και πιθανή καταστροφή των ηλεκτρονόμων.
Κύκλωμα
αυτοματισμού (αναστροφή πάντα σε κατάσταση ηρεμίας και με αναγγελία βλάβης)
Στο προηγούμενο κύκλωμα εάν πέσει
το θερμικό θα χτυπήσει η σειρήνα την οποία μπορούμε να κλείσουμε πατώντας το
μπουτόν S4.
Η αναγγελία βλάβης μπορεί να πραγματοποιηθεί ευκολότερα με ένα ειδοποιητή κινδύνου.
Εναλλακτικό κύκλωμα αυτοματισμού
(αναστροφή πάντα σε κατάσταση ηρεμίας)
Κύκλωμα αυτοματισμού (αναστροφή
ενώ ο κινητήρας βρίσκεται σε κίνηση)
Στο προηγούμενο κύκλωμα έχουμε το
πλεονέκτημα ότι μπορούμε να αλλάξουμε τη φορά περιστροφής του κινητήρα ενώ ο
κινητήρας δουλεύει κατά μια φορά. Δεν χρειάζεται δηλαδή ενώ ο κινητήρας
δουλεύει κατά μια φορά να τον σταματήσουμε πατώντας το stop και στη συνέχεια να
τον αλλάξουμε φορά περιστροφής.
Αυτό γίνεται χρησιμοποιώντας μπουτόν start S1 και S2 διπλής
επαφής.