Ένας κινητήρας 2
ταχυτήτων μπορεί να είναι κατασκευασμένος με τους παρακάτω δύο τρόπους:
1η περίπτωση με 2 ξεχωριστές περιελίξεις
Στην περίπτωση 1α οι δύο ταχύτητες του κινητήρα επιλέγονται ανεξάρτητα από τα δύο μπουτόν start1 και start2. Ο περιορισμός του κυκλώματος είναι ότι για να αλλάξω από τη μια ταχύτητα στην άλλη θα πρέπει πρώτα να πατήσω το μπουτόν stop.
Στην περίπτωση 1β θα πρέπει πρώτα ο κινητήρας να ξεκινήσει με τη χαμηλή ταχύτητα πατώντας το μπουτόν start ανοικτής επαφής και μετά να γυρίσει σε υψηλή ταχύτητα πατώντας το μουτόν start κλειστής επαφής (σε αυτή την περίπτωση δεν χρειάζεται να πατήσω πρώτα το stop).
Ρελέ
Cx: χαμηλή ταχύτητα
Cy: υψηλή ταχύτητα
C1: βοηθητικό ρελέ
Στην περίπτωση 1γ πατώντας το start ο κινητήρας ξεκινάει με την χαμηλή ταχύτητα και μετά από χρόνο t γυρνάει στην υψηλή ταχύτητα.
Cx: χαμηλή ταχύτητα
Cy: υψηλή ταχύτητα
C1: βοηθητικό ρελέ
Χ: χρονικό
Στην περίπτωση 1δ χρησιμοποιώντας τα μπουτόν start C1,C1',C2,C2' ο κινητήρας δουλεύει δεξιά με χαμηλή ταχύτητα, αριστερά με χαμηλή ταχύτητα, δεξιά με υψηλή ταχύτητα, αριστερά με υψηλή ταχύτητα
2η περίπτωση με τύλιγμα dahlander
Η εναλλαγή από τη μια ταχύτητα στην άλλη γίνεται απευθείας
χωρίς να πατήσω το stop (S1)
Τα μπουτόν S2 και S3 είναι διπλής επαφής (ανοικτής-κλειστής)
Τα μπουτόν S2 και S3 είναι διπλής επαφής (ανοικτής-κλειστής)
Κ1: χαμηλή ταχύτητα
Κ2 και Κ3 μεγάλη
ταχύτητα
Mε πάτημα του μπουτόν S3 οπλίζει το Κ1 (μικρή
ταχύτητα),
Με πάτημα του μπουτόν S2 αφοπλίζει το Κ1 και οπλίζουν τα Κ2,Κ3, (μεγάλη ταχύτητα)
Μπορεί να γίνει και το
αντίθετο, δηλαδή να πατηθεί πρώτα το
μπουτόν S2 για τη μεγάλη ταχύτητα
και στη συνέχεια το μπουτόν S3 για τη μικρή ταχύτητα