Περιγραφή
Οι διακόπτες ισχύος, ή
αυτόματοι διακόπτες είναι τα μέσα με τα οποία επιτυγχάνεται η διακοπή των
βραχυκυκλωμάτων στα ηλεκτρικά δίκτυα μεταφοράς και διανομής και επομένως ο
ρόλος που διαδραματίζουν στην προστασία του δικτύου και την ταχεία αποκατάσταση
της ομαλής λειτουργίας σε περίπτωση βλάβης είναι κύριος. Επίσης
χρησιμοποιούνται για τους συνήθεις χειρισμούς του δικτύου, δηλαδή τις ζεύξεις
και αποζεύξεις των γραμμών, των μετασχηματιστών, των γεννητριών κ.λ.π.
Τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν είναι:
Το μέγεθος της ισχύος
βραχυκυκλώσεως, την οποία μπορεί να διακόψει ο διακόπτης. Η ΔΕΗ έχει υπολογίσει για το διασυνδεδεμένο ηλεκτρικό δίκτυο μέσης τάσης της χώρας μας, την τιμή του αναμενόμενου βραχυκυκλώματος σε 7 kA.
Η ταχύτητα των επαφών του διακόπτη από την οποία και ορίζεται πόσο
αποτελεσματικά θα διακόψει το ρεύμα. Για να μετρηθεί η ταχύτητα και
η επιτάχυνση των επαφών πρέπει να χρησιμοποιηθεί κατάλληλος μορφοτροπέας χρόνου
– απόστασης.
Ο χρόνος που χρειάζεται ο αυτόματος διακόπτης (CB) για να αλλάξει
κατάσταση είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας στη λειτουργία του καθώς
πρέπει να είναι αρκετά μικρός ώστε και να αποσβέσει το σφάλμα γρήγορα αλλά και
για τηρηθεί η επιλεκτικότητα του διαγράμματος προστασίας της εγκατάστασης.
Έτσι πρέπει να μετρηθεί ο χρόνος κατά την :
Έτσι πρέπει να μετρηθεί ο χρόνος κατά την :
- Λειτουργία κλεισίματος (CLOSE)
- Λειτουργία ανοίγματος (OPEN)
- Λειτουργία κλεισίματος – ανοίγματος (CLOSE – OPEN)
Η μέτρηση αντίστασης διέλευσης είναι μία απλή
και αποτελεσματική δοκιμή με την οποία μπορεί να διαπιστωθεί αν υπάρχουν υψηλές
τιμές αντίστασης είτε στη κύρια επαφή ενός διακόπτη, είτε στις συνδέσεις υψηλής
τάσης οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν σε υπερθερμάνσεις και σφάλματα.
Χρησιμοποιείται μικρο –
ωμόμετρο για να πραγματοποιήσει τις δοκιμές αυτές.
o Μετρήσεις
αντίστασης μόνωσης (IR – DAR – PI)
Είναι
βασικές μετρήσεις για τον έλεγχο και τη παρακολούθηση της κατάστασης ενός
διακόπτη ισχύος. Οι δοκιμές αυτές εμφανίζουν τη ποιότητα ενός διηλεκτρικού
υλικού μέσω της εφαρμογής συνεχούς τάσης (dc) επί χρονικού διαστήματος 10
λεπτών και της ταυτόχρονης μέτρησης της ροής του ρεύματος υπολογίζοντας έτσι τη
τιμή της αντίστασης μόνωσης.
Το σημαντικότερο καθήκον του διακόπτη είναι η
διακοπή του ρεύματος βραχυκυκλώσεως, γι’ αυτό και η ικανότητα διακοπής, ένα από
τα σπουδαιότερα λειτουργικά χαρακτηριστικά του διακόπτη πρέπει να είναι
τουλάχιστον ίση με την ισχύ βραχυκύκλωσης του δικτύου στη θέση του διακόπτη.
Οι διακόπτες βασικά περιλαμβάνουν
ένα ζεύγος επαφών, μια σταθερή και μια κινητή. Ένας μηχανισμός κινεί την κινητή
επαφή για να κλείσει ή να διακόψει το κύκλωμα. Ο μηχανισμός μπορεί να είναι ένα
απλό σωληνοειδές, ένας μηχανισμός φορτισμένου ελατηρίου, υδραυλικός μηχανισμός,
μηχανισμός πνευματικός ή μικτός υδραυλικοπνευματικός. Όταν απαιτείται διακοπή
του κυκλώματος ο μηχανισμός κινεί και απομακρύνει τις επαφές, μεταξύ των οποίων
σχηματίζεται ένα ηλεκτρικό τόξο. Κύριο καθήκον λοιπόν του διακόπτη είναι να
σβήσει το τόξο για να διακοπεί το ηλεκτρικό κύκλωμα. Η σβέση του τόξου επιτυγχάνεται
με την εκτόξευση πάνω του ενός μέσου, δηλαδή μονωτικού ελαίου, πεπιεσμένου
αέρα, ή άλλου αερίου μονωτικού μέσου, το οποίο χαρακτηρίζει και τον τύπο του
διακόπτη.
Έτσι οι κυριότεροι τύποι διακοπτών ισχύος υψηλής και μέσης τάσεως
είναι οι εξής :
α. Διακόπτες ελαίου
β. Διακόπτες πτωχού ελαίου
γ. Διακόπτες πεπιεσμένου αέρα
δ. Διακόπτες εξαφθοριούχου θείου (SF6)
ε. Διακόπτες κενού.
Τύποι διακοπτών ισχύος
- Αυτόματοι διακόπτες ελαίου
Είναι ο
παλαιότερος τύπος διακοπτών. Το έλαιο χρησιμοποιείται στους διακόπτες διότι
μεγάλος όγκος του αναφλέγεται δύσκολα και επειδή είναι ταυτόχρονα μονωτικό και
ψυκτικό μέσο. Το κύριο όμως ψυκτικό μέσο στην περίπτωση αυτή είναι το υδρογόνο
που αναπτύσσεται όταν το τόξο ατμοποιεί το υγρό λάδι. Έχει δύο επαφές για κάθε
πόλο και ανοίγουν μέσα σε περιβάλλον λαδιού. Κατά το άνοιγμα των επαφών
δημιουργείται ηλεκτρικό τόξο. Στο χώρο του τόξου το λάδι υπερθερμαίνεται,
δημιουργούνται φυσσαλίδες και αυξάνει ο όγκος του απότομα. Τούτο προκαλεί τη
γρήγορη κυκλοφορία του λαδιού (σάρωση) στο χώρο που δείχνουν τα βέλη. Το λάδι
περνώντας με ταχύτητα μέσα από τις σχιστές πλάκες απομακρύνει τη παραγόμενη από
το τόξο θερμότητα (ψύχει τις επαφές) αυξάνει την αντίσταση μεταξύ των επαφών
και τόξο σβήνει γρήγορα. Υπάρχουν και αυτόματοι διακόπτες λαδιού στους οποίους
το λάδι ενεργεί κατά μήκος του τόξου που παράγεται, από αντλία λαδιού. Χρήση
του διακόπτη ελαίου γίνεται σήμερα συνήθως σε δίκτυα μέχρι 66 kV, μερικές φορές όμως και μέχρι τάσεις
275 kV. Όσο όμως
μεγαλώνουν οι τάσεις τόσο περισσότερος όγκος ελαίου απαιτείται με συνέπεια
αύξηση του κόστους.
- Αυτόματοι διακόπτες «πτωχού» ελαίου
Στις δεκαετίες 1970-1990 κυριάρχησε ο διακόπτης πτωχού ελαίου (ονομάστηκε έτσι σε αντιδιαστολή με τους προηγούμενους διακόπτες ισχύος που χρησιμοποιούσαν πολλαπλάσιες ποσότητες λαδιού).
Ο τύπος αυτός
έδωσε λύση στο πρόβλημα κόστους των διακοπτών ελαίου, αφού η ειδική του
σχεδίαση επιτρέπει μεγάλο περιορισμό της ποσότητας του ελαίου που μολύνεται και
ανθρακοποιείται κατά τη σβέση. Το λάδι όμως στους διακόπτες του τύπου αυτού
χρησιμοποιείται μόνο για τη σβέση και δεν αποτελεί μόνωση. Η μόνωση
εξασφαλίζεται από στερεά, συνθετικά ή φυσικά διηλεκτρικά υλικά (πορσελάνη,
χαρτί, εποξειδική ρητίνη). Χρησιμοποιούνται συνήθως στην περιοχή 20-220 kV με ικανότητα διακοπής από
250-7500 MVA. Οι μοντέρνοι διακόπτες «πτωχού» ελαίου έχουν πολύ ανεπτυγμένους
θαλάμους σβέσεως και αντιμετωπίζουν και τις πιο δύσκολες καταστάσεις. Τα
τελευταία χρόνια κατασκευάστηκαν διακόπτες ελαίου και για τάσεις πάνω από 220 kV, με περισσότερους από έναν
θαλάμους σβέσεως. Η χρησιμοποίηση περισσοτέρων από έναν θαλάμους σβέσεως στη
σειρά εφαρμόζεται για τη διακοπή ενός ρεύματος υπό πολλαπλάσια τάση και
αποτελεί τη βασική αρχή των διακοπτών ισχύος στα συστήματα υπερυψηλής τάσεως.
Με τον τρόπο αυτόν μια ολόκληρη περιοχή τάσεων, π.χ. 72.5 kV έως 765 kV εξυπηρετείται από διακόπτες που
συντίθενται από ορισμένο αριθμό ίδιων μοναδιαίων διακοπτών ανά φάση. Το λάδι
εκτοξεύεται επάνω στο τόξο από ένα έμβολο που παρασύρεται και κινείται μαζί με
την κινητή επαφή. Το σύστημα των επαφών περιλαμβάνει μια ολισθαίνουσα κινητή
επαφή κινούμενη προς τα κάτω και μια σταθερή επαφή στο επάνω μέρος. Ένα έμβολο
στο κάτω μέρος εκτοξεύει λάδι στο θάλαμο σβέσεως μέσω διαφόρων βαλβίδων και
συμβάλλει στη σβέση του τόξου. Το έμβολο αυτό είναι στερεωμένο στη συνδετική
ράβδο μεταξύ της κινητής επαφής και του μηχανισμού κινήσεως του διακόπτη. Το
τόξο διακόπτεται μέσα στο θάλαμο σβέσεως με εγκάρσιο φύσημα λαδιού. Κατά το
κλείσιμο του διακόπτη η κινητή επαφή κινείται με μεγάλη ταχύτητα και εκτοπίζει
το λάδι προκαλώντας αύξηση πιέσεως στο θάλαμο τόξου. Αυτό αυξάνει τη
διηλεκτρική αντοχή και εμποδίζει προέναυση του διακένου πριν ακουμπήσουν οι
επαφές μεταξύ τους.
Τα αέρια τα
οποία παράγονται κατά τη σβέση του τόξου ανέρχονται στο επάνω διαμέρισμα του
διακόπτη, διαχωρίζονται από το λάδι περνώντας μέσα από ένα λαβύρινθο και
διαφεύγουν μέσω μιας βαλβίδας στην ατμόσφαιρα.
- Αυτόματοι διακόπτες αέρα
Οι αυτόματοι
διακόπτες αέρα κοστίζουν ακριβότερα από τους διακόπτες λαδιού. Υπερτερούν όμως
στο ότι δεν χρειάζονται συντήρηση (αλλαγή λαδιού σε ορισμένα διαστήματα), στη
μικρή μόλυνση του θαλάμου σβέσεως και στο ότι η διακοπή (το άνοιγμα των επαφών)
γίνεται ταχύτερα. Ο αέρας μέσα στη δεξαμενή διατηρείται σε σταθερή πίεση με
έναν αεροσυμπιεστή. Ο συμπιεσμένος αέρας βοηθά στη σβέση του τόξου. Το μέσο
σβέσεως είναι ουσιαστικά το άζωτο του αέρα, που αποτελεί και την εσωτερική
μόνωση του διακόπτη. Στις περισσότερες περιπτώσεις η πίεση του αέρα είναι 20-30
ata αλλά μπορεί να φτάσει και τα 60 ata. Μειονεκτήματα του τύπου αυτού είναι η
θορυβώδης λειτουργία του και η σταθερή του ικανότητα σβέσεως, ανεξάρτητα από το
διακοπτόμενο ρεύμα, πράγμα που οδηγεί στο βίαιο μηδενισμό των ασθενών ρευμάτων
όπως είναι τα μικρά επαγωγικά ρεύματα. Αυτό έχει σαν συνέπεια την ανάπτυξη
σοβαρών υπερτάσεων κατά τη διακοπή. Χρησιμοποιείται για τάσεις από 110 kV και πάνω.
- Αυτόματοι διακόπτες εξαφθοριούχου θείου SF6
Επικρατούν την τελευταία δεκαετία.Το
εξαφθοριούχο θείο SF6 είναι αέριο αδρανές ώστε δεν προσβάλλει τα
μεταλλικά, πλαστικά και συνθετικά εξαρτήματα από τα οποία κατασκευάζεται ένας
διακόπτης υψηλής τάσεως. Το μόριο του SF6 δεν περιέχει άνθρακα που
συνήθως μολύνει το χώρο της σβέσεως. Εξάλλου το SF6 έχει πολύ καλές
διηλεκτρικές ιδιότητες και για τις μικρές μόνο τάσεις είναι και το μονωτικό του
διακόπτη. Σε σχέση με το διακόπτη πεπιεσμένου αέρα λειτουργεί σε χαμηλότερες
πιέσεις και έχει μικρότερες διαστάσεις, αφού τα χαρακτηριστικά διακοπής του
στις 15 ata, π.χ. αντιστοιχούν σε εκείνα που έχει ο πεπιεσμένος αέρας στις 50
ata. Επειδή το SF6 είναι δαπανηρό δεν αφήνεται ελεύθερο στην
ατμόσφαιρα αλλά διατηρείται σε κλειστό κύκλωμα, πράγμα που κάνει άλλωστε
αθόρυβη τη λειτουργία του. Χρησιμοποιείται στις μέσες και υψηλές τάσεις. Ενώ
μια τεχνική που εφαρμόζεται ευρύτερα στους διακόπτες SF6 είναι η
τεχνική τύπου φυσητήρα (puffer type technique). Με το SF6 το σβήσιμο
του τόξου γίνεται ταχύτερα και ο διακόπτης είναι λιγότερο ογκώδης από τον
αντίστοιχο αυτόματο διακόπτη ριπής αέρα. Χρησιμοποιείται για τάσεις της τάξης
των 230 kV, 15000 MVA.
- Αυτόματοι διακόπτες κενού
Οι διακόπτες ισχύος με κενό χρησιμοποιούν σαν μονωτικό το κενό, δηλαδή την έλλειψη οποιουδήποτε αερίου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το απόλυτο κενό είναι το τέλειο μονωτικό. Ο διακόπτης
κενού διαφέρει σημαντικά από τα άλλα είδη. Το τόξο αποτελείται από μεταλλικό
«ατμό» προερχόμενο από το μέταλλο της καθόδου. Χαρακτηρίζεται από ικανότητα
διακοπής υψηλής συχνότητας και πολύ υψηλό ρυθμό αποκαταστάσεως της διηλεκτρικής
αντοχής μετά τη σβέση του τόξου. Το μέταλλο των επαφών, π.χ. βανάδιο,
λαμβάνεται πρόνοια να έχει όσο το δυνατόν λιγότερες φυσσαλίδες που θα μπορούσαν
να νοθεύσουν το κενό. Με την ταχύτητά του και τη μεγάλη του ικανότητα διακοπής
βρίσκει εφαρμογή σε συνεχώς υψηλότερες τάσεις καθώς παρακάμπτεται το εμπόδιο
του μεγάλου του κόστους. Πράγματι, έχουν ήδη αναγγελθεί διακόπτες κενού για τα
138 kV, ενώ
δοκιμάζονται για τα 760 kV
και 40 kA.
Ο χώρος στον
οποίο γίνεται η διακοπή σε έναν διακόπτη κενού είναι αυτός που βρίσκεται μεταξύ
των επαφών, κατά μήκος των ίδιων των επαφών και ο χώρος μεταξύ των επαφών και
του εσωτερικού μανδύα. Λόγω της σχετικά μεγάλης διηλεκτρικής αντοχής του κενού
οι εσωτερικές διαστάσεις του διακόπτη μπορούν να είναι πολύ μικρές. Πρέπει όμως
να εξασφαλίζεται και εξωτερική διηλεκτρική αντοχή και είναι αυτή που κυρίως
καθορίζει το μήκος του μονωτήρα ενός διακόπτη.
Δείτε την κατασκευή ενός αυτόματου διακόπτη υψηλής τάσης 12000 Volt
Δείτε τον έλεγχο ενός αυτόματου διακόπτη υψηλής τάσης