Σελίδες

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Πέμπτη 24 Μαρτίου 2016

ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΑΝΕΜΟΓΕΝΝΗΤΡΙΕΣ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ


Στις 9/3/2016 σημειώθηκε στη Ρόδο ένα πρώτο μπλακ άουτ (16:07-18:40) Δυο νέα μπλακ άουτ ξέσπασαν  στο νησί, το πρώτο λίγο μετά τα μεσάνυχτα και το δεύτερο λίγο αργότερα, ξημερώνοντας Σάββατο 19 Μαρτίου. Οι δυο διακοπές κράτησαν περίπου δυο ώρες, κατά τι λιγότερο απ’ τη διακοπή της 9ης Μαρτίου, που ήταν περίπου δυόμισι ώρες.

Αναγνωρίζει  ο ΔΕΔΔΗΕ με τον πιο επίσημο τρόπο πως υπάρχει θέμα ευστάθειας, οπότε το ερώτημα είναι τι ήταν αυτό που αποσταθεροποίησε το μικροδίκτυο Ρόδου-Χάλκης;

Μια πιθανή απάντηση στο ερώτημα είναι ότι ένα μικροδίκτυο όπου η ζήτηση φορτίου ήταν 57MW (στις 9/3) βάζει κανείς 49,15MW αιολικά και 19,33MW Φ/Β, συνολικά 68,48MW, απ’ τα οποία τα 49,15ΜW είναι εντελώς τυχαίας και απρογραμμάτιστης λειτουργίας, τι περιμένει να συμβεί;

Η ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ συνδέει ευθέως το πρόβλημα με τη χαμηλή ζήτηση φορτίου. Κι αν στις 16:07 της Τετάρτης 9/3 η ζήτηση ήταν 57MW, πόση μπορεί να ήταν η ζήτηση μετά τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 18/3 και τα ξημερώματα του Σαββάτου 19/3; Ασφαλώς ακόμα μικρότερη.

Η Δανία κάθε τόσο βγάζει ανακοινώσεις για το πόση πολλή αιολική ενέργεια κατάφερε να διοχετεύσει με επιτυχία στο δίκτυο, αλλά ποιο είναι το δίκτυο στο οποίο αναφέρεται η Δανία; Είναι το τεράστιο δίκτυο όλης της Σκανδιναβίας και το ακόμα πιο τεράστιο δίκτυο της Γερμανίας και της Κεντρικής Ευρώπης, προς τα οποία η Δανία έχει καλωδιακές διασυνδέσεις εξαιρετικά μεγάλης δυναμικότητας, που υπερβαίνουν πολύ τη συνολική ζήτηση φορτίου όλης της Δανίας.

Η πολιτική της "πράσινης ανάπτυξης" υποσχέθηκε να μας κάνει τη "Δανία του Νότου" και τ’ αποτελέσματα τα βλέπουμε, τόσο στη Ρόδο όσο και στην Κρήτη, όπου χωρίς καλωδιακή διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και μάλιστα μεγάλης δυναμικότητας, δεν μπορούν να μπουν κι άλλα αιολικά χωρίς τα μπλακ άουτ που ήδη παρατηρούνται στη Ρόδο. Με ποιο ακριβώς τρόπο λοιπόν μπορεί κάποιοι να φαντασιώνονται ότι μπορεί να διοχετεύεται με ασφάλεια όλη η ενέργεια των αιολικών στη Ρόδο όταν φυσούν 7-8 μποφόρ και τα αιολικά δουλεύουν σε πλήρη δυναμικότητα; Τη στιγμή που η νομοθεσία στρέβλωσης της αγοράς ηλεκτρισμού επιβάλλει την κατά προτεραιότητα απορρόφηση της ενέργειας των ΑΠΕ; Και τι περιμένουν να γίνει όταν τα 7-8 μποφόρ γίνονται μέσα σε μισή ώρα 2-3 κι εξαφανίζεται ξαφνικά απ’ το δίκτυο ενέργεια δεκάδων MW, τη στιγμή που η ζήτηση ενδεχομένως δεν ξεπερνά καν τη συνολική δυναμικότητα των αιολικών;

Με πόση αβάσταχτη ελαφρότητα  κάποιοι μοίρασαν τα προηγούμενα χρόνια άδειες παραγωγής από ΑΠΕ, χωρίς κανείς να δίνει σημασία πού θα πάει όλο αυτό το ρεύμα αν υλοποιηθούν όλα τα έργα που έλαβαν άδεια και προσφορά σύνδεσης. Είναι ακριβώς η ίδια ελαφρότητα –για να μην πω κάτι άλλο-, με την οποία κάποιοι πολιτικοί σχεδίαζαν σε μια χαρτοπετσέτα το διαβόητο "Σχέδιο Ήλιος", να γεμίσουν την Ελλάδα Φ/Β και να κάνουν "λογιστική εξαγωγή" του ρεύματος στη Γερμανία.

Στη Ρόδο φαίνεται πως έχουν μπει περισσότερες ΑΠΕ απ’ όσες μπορεί το μικροδίκτυο ν’ αντέξει και η μόνη ελπίδα πια, ενόψει της τουριστικής περιόδου που ήδη ξεκινά, είναι ν’ αυξηθεί η ζήτηση φορτίου έτσι ώστε να μειωθεί το ποσοστό διείσδυσης των αιολικών, καθόσον αυτά είναι το πρόβλημα, δεν είναι τα Φ/Β που και πολύ λιγότερα είναι και πολύ πιο προγραμματισμένα μπαινοβγαίνουν στο σύστημα, ανάλογα με την ανατολή και τη δύση του ήλιου. Διαφορετικά, η Ρόδος (και η Χάλκη) ενδέχεται ν’ αποδειχθεί ένα επόμενο success story στον ηλεκτρισμό, ανάλογο αυτού που βίωσε η Σαντορίνη τον Αύγουστο 2013.   

Τα Φ/Β, έστω κι αν ακόμα είναι πανάκριβα γι’ αυτά που προσφέρουν, είναι πολύ προτιμότερα για τα Μη Διασυνδεμένα νησιά απ’ ό,τι τα αιολικά. Για τον πολύ απλό λόγο πως ξέρουμε ότι ο ήλιος θ’ ανατείλει και θα δύσει συγκεκριμένη στιγμή και μπορούμε να προγραμματίσουμε πόση ενέργεια θα δίνουν κάθε στιγμή τα Φ/Β, ενώ αντίθετα δεν ξέρουμε και δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε με ασφάλεια πότε θα φυσήξει, πόσο θα φυσήξει, με τι ρυθμό θα φυσήξει, με τι ρυθμό θα σταματήσει να φυσά, πόση ενέργεια θα υπάρχει κάθε στιγμή και πώς αυτή θα συσχετίζεται με τη ζήτηση φορτίου, έτσι ώστε η τάση και η συχνότητα του ρεύματος να έχουν τα επιθυμητά ποιοτικά χαρακτηριστικά. 

Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος που ο ΑΔΜΗΕ, στη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος 2013-2020, δέχεται αξιοπιστία ισχύος 70% για τα Φ/Β, αλλά μόνο 10% για τα αιολικά (και το 10% είναι μάλλον πολύ, όπως έχει αποδειχθεί σε πολλές χώρες, πχ Βρετανία, Ιρλανδία, Γερμανία, Δανία, Ισπανία). Κι ακόμα περισσότερο, τα Φ/Β παράγουν απ’ την άνοιξη μέχρι το φθινόπωρο και κυρίως το καλοκαίρι, τότε ακριβώς που τα Μη Διασυνδεμένα νησιά έχουν τη μεγάλη αύξηση ζήτησης ηλεκτρισμού λόγω του τουρισμού και η παραγωγή των Φ/Β μπορεί να υποκαταστήσει με ασφάλεια κατανάλωση πανάκριβου πετρελαίου. Το χειμώνα, που δεν υπάρχουν πολλοί τουρίστες, είναι πολύ λιγότερη η ηλιοφάνεια και μειώνεται και η απόδοση των Φ/Β.

Για ποιο ακριβώς λόγο έπρεπε να δοθούν εξαρχής άδειες για τόσες ανεμογεννήτριες στη Ρόδο; Μας περίσσευαν λεφτά για πέταμα; Δεν ήταν γνωστή απ’ την αρχή η ζήτηση φορτίου στα δυο νησιά; Ή μήπως απλά το 2001-2002, όταν δόθηκαν οι άδειες απ’ τη ΡΑΕ, κανείς δεν είχε τη γνώση και την εμπειρία για το γενικευμένο μπάχαλο, που προκαλεί στα δίκτυα μεταφοράς η άκριτη εισαγωγή αιολικών;  Και τώρα που το μάθαμε, απ’ τα παθήματα των άλλων χωρών, γιατί οι υπεύθυνοι εξακολουθούν να ονειρεύονται 2,5 GW νέων με χρι το 2020; Έχουμε κι άλλα λεφτά για πέταμα;

Πηγή: greeklignite.blogspot.gr