Τι
συμβαίνει όταν ένας κεραυνός χτυπάει στη θάλασσα -Υπάρχει τρόπος να
προστατευτείτε?
Όταν ο κεραυνός πέσει στην επιφάνεια της
θάλασσας λόγω του ότι το νερό είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού η τάση
διαχέεται επίπεδα δημιουργώντας μια σχετικά μικρή διαφορά τάσης αλλά το ρεύμα
περνάει από το σώμα του λουόμενου και έχει σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα όπως
στην ξηρά και σε ακτίνα μέχρι και 100m από το σημείο που έπεσε ο κεραυνός. Όμως με την επαφή
του κεραυνού στην επιφάνεια της θάλασσας συμβαίνει επίσης και το εξής. Λόγω της
τρομακτικά μεγάλης θερμοκρασίας (30.000 ºC) εξατμίζεται μεγάλη ποσότητα νερού
δημιουργώντας έκρηξη η οποία μπορεί να συγκριθεί με δυναμίτη, το πιεστικό κύμα
μεταφέρεται πολλά μέτρα μακριά και τα επακόλουθα είναι στην καλύτερη περίπτωση
σπάσιμο τύμπανων και στην χειρότερη και αν βρεθούμε πολύ κοντά ρήξη πνευμόνων,
εμβολή αέρος, απώλεια αισθήσεων.
Σε περίπτωση λοιπόν που κάνετε αμέριμνοι το μπάνιο σας και ξαφνικά διαπιστώσετε ότι μία σφοδρή καταιγίδα έρχεται προς το μέρος σας, τότε υπάρχουν δύο τρόποι να προστατευτείτε. Ο ένας είναι να βγείτε γρήγορα στη στεριά και να βρείτε ένα ασφαλές καταφύγιο μέχρι να περάσει και ο δεύτερος είναι να κολυμπήσετε πιο βαθιά.
Σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία των ΗΠΑ, η ηλεκτρική τάση ενός κεραυνού είναι 300 εκατομμύρια βολτ και είναι κάτι παραπάνω από αρκετά για να σκοτώσουν καθώς η ηλεκτρική εκκένωση εξαπλώνεται οριζοντίως και όχι κατακόρυφα. Αυτά είναι άσχημα νέα για όσους επιπλέουν στο νερό ή κολυμπούν στην επιφάνειά του, καθώς το νερό είναι καλός αγωγός του ηλεκτρισμού.
Τα ψάρια, τα οποία κολυμπούν βαθύτερα, είναι περισσότερο προστατευμένα από τους ανθρώπους.
«Σε περίπτωση
που είστε στη θάλασσα μπορεί πολύ εύκολα να γίνεται "στόχος" μίας
αστραπής» αναφέρει ένας μετεωρολόγος από το Πανεπιστήμιο του Reading.
Πρόσφατες έρευνες από τη NASA έχουν αποδείξει ωστόσο ότι είναι πολύ πιθανότερο ένας κεραυνός να χτυπήσει στη Γη από ότι στη θάλασσα, ωστόσο δεν είναι ποτέ κακό να λαμβάνουμε τα μέτρα μας σε περίπτωση καταιγίδας.
Οι ειδικοί αναφέρουν επίσης ότι οι κίνδυνοι ποικίλλουν ανάλογα και με τις εποχές.
Ποτέ κατάδυση με καταιγίδα
Πρόσφατες έρευνες από τη NASA έχουν αποδείξει ωστόσο ότι είναι πολύ πιθανότερο ένας κεραυνός να χτυπήσει στη Γη από ότι στη θάλασσα, ωστόσο δεν είναι ποτέ κακό να λαμβάνουμε τα μέτρα μας σε περίπτωση καταιγίδας.
Οι ειδικοί αναφέρουν επίσης ότι οι κίνδυνοι ποικίλλουν ανάλογα και με τις εποχές.
Ποτέ κατάδυση με καταιγίδα
Βουτιά όταν
έχει καταιγίδα ΠΟΤΕ, ειδικά αν είμαστε σε ανοιχτή θάλασσα
και δεν έχει υψώματα ή δένδρα εκεί τριγύρω. Αν για κάποιο λόγο βρεθούμε στο
νερό και καταλάβουμε ότι πέφτουν κεραυνοί όσο είμαστε σε μεγάλο βάθος και ο
(οι) κεραυνοί δεν πέσουν πολύ κοντά μας δεν παθαίνουμε τίποτε τον απορροφάει η
μάζα του νερού. Όταν όμως βρεθούμε στην επιφάνεια τότε είναι πολύ επικίνδυνο τα
μέταλλα που κουβαλάμε μαζί μας φιάλη κ.λ.π λειτουργούν σαν μαγνήτης.
Τι κάνουμε όμως αν βρεθούμε σε μια τέτοια κατάσταση?
Τι κάνουμε όμως αν βρεθούμε σε μια τέτοια κατάσταση?
1) Κατά αρχήν
παραμένουμε σε μεγάλο βάθος +10
m και
2) Επιστρέφουμε υποβρυχίως όσο ποιο κοντά γίνεται στο σημείο εξόδου
3) Αποθέτουμε όλο τον μεταλλικό εξοπλισμό στον βυθό
4) Αναδυόμαστε στην επιφάνεια και κολυμπάμε χωρίς να σηκώνουμε τα χέρια μας ψηλά διότι λειτουργούν σαν κεραίες
5) Αναζητούμε ασφαλές μέρος μέχρι να περάσει η μπόρα. Μέσα σε αυτοκίνητο είναι το ποιο ασφαλές μέρος ( FaradeyΆ scher Keafig ).
6) Αφού περάσει η μπόρα και είμαστε “εκπαιδευμένοι” ψάχνουμε και βρίσκουμε τον εξοπλισμό μας
2) Επιστρέφουμε υποβρυχίως όσο ποιο κοντά γίνεται στο σημείο εξόδου
3) Αποθέτουμε όλο τον μεταλλικό εξοπλισμό στον βυθό
4) Αναδυόμαστε στην επιφάνεια και κολυμπάμε χωρίς να σηκώνουμε τα χέρια μας ψηλά διότι λειτουργούν σαν κεραίες
5) Αναζητούμε ασφαλές μέρος μέχρι να περάσει η μπόρα. Μέσα σε αυτοκίνητο είναι το ποιο ασφαλές μέρος ( FaradeyΆ scher Keafig ).
6) Αφού περάσει η μπόρα και είμαστε “εκπαιδευμένοι” ψάχνουμε και βρίσκουμε τον εξοπλισμό μας
Την σκότωσε κεραυνός μέσα στη θάλασσα
Η 36χρονη σκοτώθηκε ακαριαία μπροστά στην
οικογένειά της
Τη τραγική
στιγμή που μια γυναίκα χτυπήθηκε από κεραυνό μέσα στη θάλασσα, κατέγραψε ένας
φωτογράφος σε παραλία του Σάο Πάολο της Βραζιλίας.
Πρόκειται για την 36χρονη τουρίστρια Rosangela Biavati, η οποία, σύμφωνα με τη DailyMail, πήγε με την οικογένεια και τους φίλους της στην παραλία. Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, η 36χρονη χτυπήθηκε την ώρα που φώναζε στο παιδί της να φύγει από τη θάλασσα την ώρα της καταιγίδας. Τρεις εικόνες αποτυπώνουν το τραγικό συμβάν.
Πρόκειται για την 36χρονη τουρίστρια Rosangela Biavati, η οποία, σύμφωνα με τη DailyMail, πήγε με την οικογένεια και τους φίλους της στην παραλία. Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, η 36χρονη χτυπήθηκε την ώρα που φώναζε στο παιδί της να φύγει από τη θάλασσα την ώρα της καταιγίδας. Τρεις εικόνες αποτυπώνουν το τραγικό συμβάν.
Όταν βρίσκεσαι σε φουσκωτό σκάφος
Θα
πρέπει να εγκαταστήσουμε ένα αλεξικέραυνο στο φουσκωτό μας;
Όχι ακριβώς
αλλά θα πρέπει να πάρουμε ορισμένα μέτρα αν και για αυτά θα πρέπει να αρχίσουν
να προβλέπουν οι κατασκεύασες των Φουσκωτών. Αλλά πριν αναφέρω τα μέτρα θα
πρέπει να λάβουμε υπ όψιν μας ότι ο κεραυνός είναι μια πολύ γρήγορη ηλεκτρική
εκκένωση, ηλεκτρικά φορτία κινούνται από το σύννεφο προς την θάλασσα, με μεγάλη
ταχύτητα. αλλά κίνηση φορτίων σημαίνει ηλεκτρικό ρεύμα και μάλιστα στην
περίπτωση μας πολύ ισχυρό, όταν όμως υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα με επαγωγή
δημιουργούνται αλλά ρεύματα, τα λεγόμενα επαγωγικά, σε αρκετά μεγάλη απόσταση
από το σημείο που έπεσε ο κεραυνός. Θα πρέπει λοιπόν να τα λάβουμε και αυτά υπ
όψιν μας.
Ποιες
είναι λοιπόν αυτές οι προφυλάξεις;
Α) Πρέπει να
γειώσουμε το roll Bar με
ένα καλώδιο τουλάχιστον 16 καρέ το οποίο θα το βιδώσουμε από την μια μεριά σε
μια βίδα που το στερεώνει στο σκάφος την δε άλλη άκρη σε ένα από τα μπουλόνια
στήριξης της μηχανής ακολουθώντας τον συντομότερο δρόμο, η μηχανή είναι το
μοναδικό μεταλλικό εξάρτημα σε συνεχή επαφή με την θάλασσα .
Στην περίπτωση πολυεστερικού roll Bar θα πρέπει
να τοποθετήσουμε στο ψηλότερο σημείο του μια μεταλλική ακίδα 15 έως 20 εκατοστών η οποία
μπορεί να χρησιμεύσει και σαν ιστός για μια σημαιούλα, η οποία όμως εσωτερικά
θα ενώνεται με καλώδιο 16 καρέ σε μπουλόνι στήριξης της μηχανής.
Β) Θα πρέπει
να γειώσουμε το μεταλλικό δοχείο καυσίμων αλλά και νερού με καλώδιο
τουλάχιστον 10 καρέ και όχι με το καλωδιάκι των
1,5 καρέ όπως συνηθίζεται.
Γ) Επίσης
γειωμένα πρέπει να είναι τα μεταλλικά μέρη της κονσόλας από τα οποία
κρατιόμαστε, η άκρη της αλυσίδας που μένει στην βάρκα, η βάση του τιμονιού εάν
αυτό είναι υδραυλικό, το σασί του VHF ο εργάτης της άγκυρας και ότι άλλο
μεταλλικό αντικείμενο κάποιου όγκου ή επιφάνειας υπάρχει στο σκάφος.
Δ) Πάνω στο
σκάφος με καταιγίδα δεν θα πρέπει να φοράμε, αλυσίδες, σταυρουδάκια, βραχιόλια,
ρολόγια με μπρασελέ, ακόμα και δακτυλίδια. Όσο και αν φαίνεται παράξενο μπορεί
να πυρακτωθούν από τα επαγωγικά ρεύματα και να μας προξενήσουν σοβαρά
εγκαύματα.
Προστασία
των ηλεκτρονικών του σκάφους
Τα όσα
ανέφερα παραπάνω χρησιμεύουν για να βρίσκει ο κεραυνός εύκολη οδό προς
την θάλασσα, αλλά δεν είναι ικανό να προστατέψει τα ηλεκτρονικά μας από
υπερτάσεις έστω και αν βρίσκονται εκτός λειτουργίας .
Υπάρχουν εταιρίες στο εξωτερικό που ισχυρίζονται ότι έχουν συστήματα που προστατεύουν τα μηχανήματα αλλά πάντα μέχρι κάποιο βαθμό το δε κόστος θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό και δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο για τα λιγοστά και σχετικά φτηνά ηλεκτρονικά μηχανήματα ενός φουσκωτού.
Υπάρχουν εταιρίες στο εξωτερικό που ισχυρίζονται ότι έχουν συστήματα που προστατεύουν τα μηχανήματα αλλά πάντα μέχρι κάποιο βαθμό το δε κόστος θα πρέπει να είναι αρκετά υψηλό και δεν νομίζω ότι αξίζει τον κόπο για τα λιγοστά και σχετικά φτηνά ηλεκτρονικά μηχανήματα ενός φουσκωτού.
Η
κεραία του VHF
Γνωρίζουμε
ότι για να έχουμε την καλύτερη απόδοση η κεραία πρέπει να βρίσκεται όσο το
δυνατόν ψηλότερα αυτό φυσικά την κάνει
ευάλωτη περισσότερο από κάθε άλλο εξάρτημα εκτεθειμένο σε
ηλεκτρομαγνητικές δυνάμεις και δια μέσου αυτής το VHF μας.
θα πρέπει λοιπόν σε εξαιρετικές περιπτώσεις κακοκαιρίας να γειωθούν και τα δυο καλώδια της κεραίας από την μεριά εισόδου στο VHF, αυτό επιτυγχάνεται ξεβιδώνοντας τον κονέκτορα από το VHF και βιδώνοντας το σε ένα θηλυκό κονέκτορα γειωμένο.
θα πρέπει λοιπόν σε εξαιρετικές περιπτώσεις κακοκαιρίας να γειωθούν και τα δυο καλώδια της κεραίας από την μεριά εισόδου στο VHF, αυτό επιτυγχάνεται ξεβιδώνοντας τον κονέκτορα από το VHF και βιδώνοντας το σε ένα θηλυκό κονέκτορα γειωμένο.
Αλλά
ας μη τα βλέπουμε όλα μαύρα,
ας εξετάσουμε λοιπόν τις πιθανότητες να δεχθούμε κεραυνό
ας εξετάσουμε λοιπόν τις πιθανότητες να δεχθούμε κεραυνό
Α) Από
επίσημα στατιστικά στοιχεία οι περισσότερες καταιγίδες με κεραυνούς
δημιουργούνται στις περιοχές μεταξύ των παραλλήλων 30 Νότιο και 30 Βόρειο, και
οι περιοχές αυτές είναι εκτός της Ελλάδας
Β) Το
καλοκαίρι στην Ελλάδα οι καταιγίδες με κεραυνούς είναι πολύ λίγες.
Γ) Οι
κεραυνοί που πέφτουν στην ξηρά είναι
δεκαπλάσιοι από αυτούς που πέφτουν στην θάλασσα.
Δ) Όπως
γνωρίζουμε ο κεραυνός επιλέγει πάντα τον καλύτερο ηλεκτρικά δρόμο για να
εκκενωθεί προς την θάλασσα και εδώ λοιπόν το
φουσκωτό λόγω του μικρού του ύψους από την επιφάνεια της θάλασσας πλεονεκτεί
απέναντι στα αλλά πλεούμενα, δεν διαθέτει τον τεράστιο μεταλλικό όγκο ενός
πλοίου, ούτε το πανύψηλο κατάρτι ενός ιστιοπλοϊκού. Πάντα γύρο μας υπάρχει κάτι
υψηλότερο ξεκινώντας από βράχους και βραχονησίδες (γιαυτο καλό είναι να
ταξιδεύουμε σχετικά κοντά στην ξηρά), αλλά και από τα κύματα που μας περιβάλουν
τα οποία σε όγκο αλλά πολλές φορές και σε ύψος είναι μεγαλύτερα.
Οι
πιθανότητες λοιπόν ένα φουσκωτό να χτυπηθεί από κεραυνό στην θάλασσα είναι πάρα
πολύ μικρές.
Δείτε σε
video τι γίνεται όταν ένας
κεραυνός χτυπάει τη θάλασσα και καρέ καρέ το χτύπημα
κεραυνού στη θάλασσα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.